Helppokäyttöinen internet?

Päivittäisessä tekemisessä kohtaamme kaikki tilanteita, joissa sadattelemme meitä helpottamaan tarkoitetun teknologian tökkimistä. Esimerkiksi hidasta tietokonetta/nettiyhteyttä tai sitten toimittajan vaikealukuista teknistä hyper-super-hienoa nettiselain-pdf:ä tai muuten vaan hankalia toimittajan nettisivuja miljoonine alasvetovalikkoineen ja muistisääntöineen, että miten tässä nyt sitten pitikään navigoida. Ei asiakkaalla ole aikaa miettiä, että mitä hemmettiä tässä nyt oikein on alkujaan edes ajateltu, kun on näitä pdf:iä tai www-sivuja tehty. Onhan näitä ongelmia muitakin, mutta kun tässä itse olen viimeiset 30 tuntia leikkinyt Bill Gatesin manttelinperijää IT-taidoillani, niin voin kertoa, että ei ole tänään paljoa hymyilyttänyt.

Tästä IT:n aiheuttamasta päänsärystä johtuen aloinkin pohtimaan, että miten voisimme välttää mahdollisimman monet näistä sudenkuopista. Mitä jos yritykset miettisivätkin sisäisesti ihan oikeasti, että mitä haluavat tarjota asiakkaillensa viestinä itsestään, tuotteistaan tai palveluistaan? Ja ihan niin, että insinööri ei tankkaa pelkkää dataa ja markkinointiguru ei huutaisi pelkistettyjen kuva-arvausten perään. Miten yritykset voisivat tarjota asiakkaallensa lisäarvoa sähköisessä maailmassa, ja mitä se lisäarvo sitten on? Minä vastaan, että se on kuin tiedon saatavuuden lämmitetty parkkihalli koleana joulukuun aamuna. Kun asiakas etsii vastauksia ongelmiinsa, niin hänelle pitää tulla juuri minut ensimmäisenä mieleen. Ja jos en tätä tilannetta saavuta, viestintä itsestäni/yrityksestäni on epäonnistunut. Mitä minä teen tiedolla, jossa asiakas kertoo palautetta kysyttäessä, että ei muistanut, että teiltäkin saa näitä tuotteita ja palveluita? Siis muuta kuin sen, että asiakas ei tunne tuotevalikoimaamme ja jotain pitäisi asialle tehdä.

Tämän vuoksi olen funtsinut, kun me WIRECO:ssa teemme teknisiä datalehtiä tai nettisivujen päivityksiä, niin ilman erillisiä selittelyjä oleva tekninen käsitettävyys pitää olla sillä tasolla, että ei tarvita käyttöoppaita tiedon korpimetsän vaelluksella. Mutta, jotta tämä ei olisi liian helppoa käyttöohjemaista huonekalujen kaltaista kokoamista, niin miten se sitten käytännössä tehdään? Rehellisesti sanottuna – ei mitään hajua. Minä osaan vaan kertoa sen, että onko minulla kärsivällisyyttä etsiä tietoa tai miellyttääkö minua estetiikka. Ja fakta on se, että minä en ole ensimmäinen tai viimeinen ihminen, joka arvostelee yrityksestä saatua käyttömukavuutta. Ja jos se ei ole kunnossa niin asiakas äänestää jaloillaan.