Hyvä - paha varasto

Monta kertaa törmää tilanteeseen, jossa asiakas tuskailee saatavuuden kanssa. On sekä  hetkellisiä, että jatkuvia tarpeita. Hetkellisiin tarpeisiin en takerru, mutta jatkuvaan käyttöön liittyvää osto- ja materiaalikäyttäytymistä miettisin hetken aikaa ihan näin ääneen. Ymmärrän täysin, että monelle materiaalin hankinta on vähän niin kuin välttämätön pakko. On keskeisempää tehdä suunnittelua, asennusta, kokoonpanoa tai myyntiä. Se on se työn ja tekemisen jälki, joka sitten näkyy. Tämän päivän kovassa kilpajuoksussa helposti mielletään, että oma tekeminen on ”Se juttu” ja materiaalin toimittajia ja materiaalia on ‘aina’ saatavilla. Siis näinhän asian pitäisi olla.

Mutta mitä jos ja kun ei ole? Kuinka moni tiedostaa, että tiettyjen esim. kaapeleiden raaka-aineiden saanti on vaikeutunut huomattavasti jo pelkästään maailman talouden painopisteen muututtua aina niin tuttavallisista länsimaista kulutuksen napaan, Aasiaan. Kuinka moni materiaalin hankkija pitää itsestään selvänä, että kyllähän noita “peruskaapeleita” nyt toimittajan varastosta löytyy. Tai siis ainakin pitäisi löytyä.

Asiakas soittaa/meilaa hovitoimittajalle, sille mukavalle myyntikaverille, joka aina on kaapelin ennenkin toimittanut. Vastaus kuuluu, ettei ole. Iskee kiire päälle. Lomat pyörähtävät liikkeelle ja vain kokoonpano/asentajat jäävät tekemään hommia. Mistä nyt kaapeleita? Soitto B-toimittajalle. Hups! Hinta on selkeästi korkeampi. Tavaraa kyllä saa. Tilataan kaapelit. Takaraivossa kolkuttaa, että esimies jossain kohtaa oli kertonut, että yrityksen kilpailullinen tilanne on haasteellinen. Tuotantoa tehostetaan. Samoin pitäisi hankintaa.

Mitä jos tämä raakaversio arjesta olisi yritetty ennakoida? Ajateltaisiin vaikka 80/20- sääntöä että 80%:a tuotteista, joka kiertää – puskuroitaisiin tai varastoitaisiin tietyllä etunojalla tavaran toimittajan kanssa tehdyllä kestävällä mallilla ja sitä kuuluisaa yhteistyökumppanuutta kunnioittaen? Väitän rehellisesti, että jos kestävämpää, suunnitellumpaa ja tiedostavampaa mallia käytettäisiin, tuottaisi itse materiaalihallinta myös enemmän tulostakin. Se miten siihen päästään, on jokaisen selvitettävä yksilöllisesti. Meillä WIRECO:ssa on siihen omat työkalut, joita jaamme nykyisten ja uusien asiakkaidemme kanssa henkilökohtaisesti.