Messujen jälkeen...

Messut, tuo alati mielenkiintoinen sosiaalinen myynnin edistämisen karnevaali. Kun ennen messuja tuli mietittyä, että mitäköhän tuleva tapahtuma tuo tullessaan niin nyt tapahtuman jälkipyykkinä sitä miettii ja analysoi, että mitä oikein tapahtui ja miten mitata osallistumisen kannattavuus. Ihmisiä, yrityksiä, ajatuksia, kiinnostusta, keskustelua, esittelyä ja puhetta riitti. Mikä näistä olikaan tuo substanssi? Mihin ”hevoseen” panostaa? Mikä on potentiaalisen kiinnostuksen aito mahdollisuus? Paljon heräsi kysymyksiä ja ajatuksia, mutta kun tavoitteena oli tuoda itseämme esille ja tunnetuksi niin pitää miettiä ja hyväksyä, että kaikki kortit pitää kääntää. Tämä on osa konseptiamme nimeltä palvelu. Olemme menneet messuille palvelemaan asiakkaita – tulevia  ja nykyisiä – tuoneet esille omaa olemassa oloamme ja osaamistamme. Nyt on seisottava sanojemme takana ja lunastettava lupauksemme tarjoamalla hyvää palvelua.

Saimme palautetta, josta suurin osa positiivista. Tämä on tietysti aina mukavaa, joten vilpittömästi siitä kiitos. Olimme messuilla uusi näytteilleasettaja, raikkaalla lookilla ja toteutimme itseämme paikan päällä eri lailla – erotuimme. Kuitenkin suomalaiseen vaatimattomuuteen viitaten, itse olen ennemminkin kiinnostunut siitä mitä olisimme voineet tehdä vieläkin paremmin. Rakentava kritiikki, ulkoinen ja sisäinen, on aina tärkeää. Se kehittää ja vahvistaa. Aina toiminnasta lähtien sinne imagoon asti.

Olemme innostuneita messujen annista, mutta vasta seuraavat kuukaudet näyttävät miten messut vaikuttavat toimintaamme. Tämän lisäksi tulee näkyvyyden tuoma positiivinen vire, jonka mittattavuus aukottomasti ei valitettavasti onnistu edes insinööriltä.


EuroMining2013 teletapit