Viittä vaille messut

WIRECO:n ensimmäiset messut on tiedossa ja voi veljet on monta asiaa hoidettavana. Ei riitä että meillä on osaaminen tuotteiden parista vaan nyt painitaan ihan eri asioiden kanssa. Luovuus, imagon esille tuominen, visuaalisuus, projektinhallinta, aikataulutus ja sitten on vielä talouden hallinta. Totuus on se, että kaikkea kivaa saisi aikaan kunhan vaan lyö dollareita pöytään ja antaa ammattilaisten touhuta. Meillä ei sitä luksusta vielä ole , joten jossain kohdassa on pakko arvioida, että mitä kannattaa ulkoistaa ja mitä tehdä itse.

Nyt kun rupeamme olemaan loppusuoralla suunnittelussa ja toteuttamisessa niin listaan alle minun mielestä avainasioita, joista pitää huolehtia:

  • Messujen tavoite? Näkyvyyttä, kauppaa, kontakteja, tuotteiden esille tuomista, vai mitä?
  • Minkälainen on budjetti? Tehdäkö messuille osallistuminen oman yrityksen resursseilla vai voisiko investointeja jakaa esim. hyvän päämiehen/asiakkaan kanssa?
  • Insinöörimäisyys vs. visuaalisuus – paljon dataa esille vai visuaalisesti houkutteleva – ”yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”?
  • Markkinointimateriaalin valmisteleminen? Mitä tuoda messuille ja paljonko materiaalia on riittävästi?
  • Brändin rakentaminen tapahtuu asiakkaiden, ei yrityksen itsensä toimesta, mutta minkälainen imago halutaan tuoda julkisesti esille? Kuuluuko siihen runsas tarjoilu, lahjat, virikkeet vai haetaanko asialinjalla ja personaallisella otteella huomioiduksi tulemista?

Meillä itsellämme on nyt punainen lanka punottuna, mutta miten se sitten käytännössä oikenee, vain messut sen näyttää toteen.

Tervetuloa Euroopan johtaville kaivosalan messuille, EuroMining2013, Tampereelle 11.–12.9.2013 WIRECO:n osastolle A813.


687